Evropská komise nedávno vydala zprávu hodnotící dosavadní průběh projektu Erasmus+. Na základě toho, co se dovídám od lidí z akademické obce, to osobně vnímám pozitivně. Nicméně je nezbytné se při politických diskusích držet především tvrdých dat, ne vlastních či zprostředkovaných dojmů. Proto jsem navrhl projednání této zprávy na výboru pro evropské záležitosti a přihlásil jsem se jako zpravodaj.
Po přečtení zprávy jsem byl doslova nadšený. Z hodnocení vychází, že Erasmus+ je jeden z nejlepších projektů, které momentálně v rámci Evropské unie fungují (viz další odstavce). Navíc s sebou nenese v podstatě žádná negativa, a je tudíž kladně hodnocen napříč politickým spektrem i širokou veřejností. Během projednávání na výboru jsem nečekal příliš vášnivou debatu. Náměstkyně ministra školství jsem se především ptal, jaké jsou plány ministerstva pro další rozvoj Erasmu+ u nás tak, aby se do projektu mohlo zapojit ještě více účastníků. Náměstkyně nás ujistila, že ministerstvo bude vyvíjet maximální snahu. Beru její sliby za své a vývoj situace tak budu i nadále bedlivě sledovat.
Trochu mě překvapilo, když se poté do Erasmu+ pustili poslanci za SPD a ODS s tím, že sice oceňují zmíněná pozitiva, avšak považují projekt za propagandu EU, protože účastníci se většinou vrací s pocitem větší evropské sounáležitosti a více si zjišťují informace o EU. Opět se tedy potvrdilo, že pro zmíněné strany je důležitější apriorní kritika EU, než snaha o zlepšení českého školství. Kolegové z ostatních stran však s hodnocením souhlasili, takže můj návrh usnesení, kde Evropskou komisi za tento projekt jménem Poslanecké sněmovny chválíme, nakonec prošel.
Výtah z hodnocení Erasmu+
Člověk by řekl, že program Erasmus je tak starý jako sama Evropská Unie. Popravdě je ale ještě starší. Už v roce 1987 byl Evropskou Ekonomickou komisí schválen první návrh společného řešení zahraničních výměn studentů, a hned první rok tak vyjelo na zahraniční dobrodružství přes 3 tisíce studentů.
Od té doby uplynulo mnoho času, ale premisa základního Erasmu je pořád stejná. Školy udělají dohodu, že si budou posílat studenty, kterým třetí strana poskytne finanční prostředky na život za hranicemi. Velmi podobně se také takto vyměňují učitelé, ale Erasmus je známý zejména kvůli onomu studentskému aspektu.
Roku 2014 se stala změna. Erasmus zanikl a z popela povstal fénix Erasmus+, nová verze. Ten už ale zahrnoval mnohem více, než jen výměnu studentů a kantorů. Pod projekt Erasmus+ spadají také krátkodobé vzdělávací kurzy pro mládež včetně pracovníků s mládeží, stáže, takzvaný job-shadowing, nebo třeba dlouhé až roční dobrovolnické služby, kdy je účastník až na rok umístěn do zahraniční neziskové organizace a Evropská Unie platí životní náklady, cestu, všechna pojištění a malé kapesné.
Všechno to stojí spousty peněz. Jenom výměnných pobytů se ve školním roce 2015/16 účastnilo přes 300 tisíc studentů ze všech 33 zemí, které jsou nyní součásti programu Erasmus+. Konkrétně z České republiky bylo studentů přes 6 tisíc. Ale je to investice. Velmi dobrá investice. Podle Erasmus Impact Study[1]provedené v roce 2014 až 90 procent studentů vypozorovalo zlepšení svých takzvaných soft skills neboli schopností prezentace, efektivního vedení komunikace a také práce v týmu. Mimo to také 99 procent institucí potvrdilo, že se jejich studenti vrátili sebevědomější a schopnější se přizpůsobovat. Právě důležitost soft skills a flexibility je v 21. století vysoká. Společnost LinkedIn uspořádala v roce 2018 průzkum,[2]a 57 procent z 2 tisíc manažerů velkých společností prohlásilo, že soft skills jsou ještě důležitější, než schopnosti odborné, neboť odbornost se dá mnohem lépe doučit.
Kdyby náhodou čísla nestačila, určitě každý zná mnoho lidí, kteří na Erasmu byli, a když se budete ptát, spousta jich poví, že to je zážitek který často člověka o světě naučí více než zbytek vysokoškolského studia.
Další velkou součástí programu Erasmus+ jsou krátkodobé výměny mládeže. Většinou týden nebo dva, kdy se sejde několik skupin mladých z několika Evropských zemí, a společně se neformálně učí například jak bojovat s nezaměstnaností mezi mladými, nebo jak začít efektivně podnikat. Navíc si k tomu najdou přátele z celé Evropy, za kterými mají potom důvody cestovat a reálně poznávat jiné kraje.
Ještě si dovolím pár řádků o zmiňované dobrovolné službě. Jedná se o možnost jednou do 26 let vyjet až na rok do zahraničí pracovat v neziskové organizaci, většinou například pomáhat plánovat ony výměny mládeže, ale třeba také pracovat se seniory, neformálně vzdělávat sociálně odloučené děti, nebo šířit povědomí o nějakém místním problému a společně s místními ho řešit. To už není půlrok zábavy a poznávání lidí jako tradiční Erasmy. Toto už je reálná praxe, kterou Evropská Unie poskytuje mladým. Mladý člověk při takovéto práci stráví navíc dlouhou dobu v zahraničí, naučí se poznávat lidi z jiných kultur, naučí se, jaké je to být cizinec, a také se svým způsobem učí, jaké je to být daleko od “svých”.
Podtrženo sečteno, program Erasmus+ už dávno není jenom o posílání studentů a podagogů mezi univerzitami. Je to komplexní projekt, který zajišťuje mnohé způsoby jak dosáhnout stejného cíle – udělat z mladých lidí funkční členy moderní, rychle se vyvíjející, globalizované společnosti. Dříve se mladí posílali do světa na “zkušenou”. Dnes je tady Erasmus+.
Chceme-li naplno využívat výhody EU, měli bychom o těchto projektech rozšiřovat povědomí. Erasmus+ existuje už čtyři roky, ale stále si veliká většina lidí pod Erasmem představí pouze studentské výměny. A to je veliká škoda, když existuje tolik příležitostí, které stačí opravdu jen uchopit. Cestou za sebevzděláním vznikají zážitky na celý život. Proto musíme apelovat například na školy a učitele společenských věd. Říkejte svým studentům o těchto možnostech! Žeňte je, aby poznávali jiné kraje a lidi! EU nabízí toliko možností a peněz, které do našich mladých chce investovat. Tak pojďme!
[1]http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/library/study/2014/erasmus-impact_en.pdf
[2]https://www.linkedin.com/pulse/skills-companies-need-most-2018-courses-get-them-paul-petrone/?trk=li_corpblog_jobs_skills_2018
Leave a reply